donderdag 8 april 2010

Stageverslag helenparhurst 070410

Stageverslag helenparhurst 070410

Aan het begin van de les een warming up.”een tiroler ging jodelen..” gezongen waarbij we in een kring met de armen om elkaar heen stonden.(groeps gevoel).

Vervolgens ben ik over gegaan naar de orde van de dag namelijk het onderdeel Luisteren.Hierbij heb ik een lijn getrokken met de reeds eerder behandelde stof van vorige week, waar het ging over het maken van keuzes om een lied te componeren.

Ik heb verschillende LL passage’s uit het leerboek (intro)   laten voorlezen, die betrekking hebben met de les.Daarbij heb ik als ik t onduidelijk vond/schatte, in eigen woorden weer vertaald naar de klas.(“dus daarmee word bedoeld dat...”)

Daarna heb ik de LL (20min.) zelfstandig laten werken aan de opdrachten die ze gedaan moeten hebben deze periode en voor deze les.

 

Conclusie:

Start van de les (warming up)

Reflectie van de stage mentor ”een complete klas in een kring, hoe krijg je dat voor elkaar?!?!.Helemaal top.Je hebt een relatie met de klas, ze voelen zich veilig om iets ‘vreemds te doen’

 

Luisteren
Tijdens dit onderdeel had ik duidelijker naar de klas kunnen zijn door bijv. De melodie dat te horen was in de muziek, ook op de piano voor te spelen zo dat t (25cent) echt ging vallen bij de LL.N.M ik luisterde actief mee en maakte dus puur gebruik van mijn gehoor(geen vak jargon trouwens), wat lastig kan zijn.Als geen ander weet ik, dat analytisch luisteren voor een ieder verschillend kan zijn.

Zelf had ik naar fragmenten van “youtube “geluisterd in mn voorbereiding.(at home).Kwam erachter dat er ook iets bestaat als een Docenten cd dat bij de opdrachten hoort, dus heb ik t na de les meteen gekopieerd.Eigenlijk beetje nalatig,maar verzuimde om t te vragen aan de Docent.Maar een van de belangrijkere bevindingen van deze les, was dat ik tussentijds( dus terwijl de LL aan t werk waren) kon observeren, wie wat doet of helemaal niets en hoe de LL individueel omgaan met wat het “dalton onderwijs” vraagt.(zelfstandig plannen/werken).Dus vond ik t nodig om 10min. Voor einde les wat te zeggen over mijn bevindingen en hoe ik de eerste twee lessen met hen heb ervaren.En... en... natuurlijk wat ik van zeverwacht en zij van mij.

Dus wer leerstoflijn erbij pakken, afspraken maken over de “eigen planning” .en het voordeel daarvan op langere termijn en in de maatschappij en het voordeel die ze ervan zullen hebben later...pfoee...speech..!kortom volgende week aan het begin van de les ga ik kijken wat ervan terecht is gekomen.(of niet)en zo nee wat dan Mr.Rigters..?

 

Terzijde:

“Ik denk altijd wat kan ik doen om te inspireren tot een daad..actie..het doen van...”

Een citaat van Frank”Vraag wat ze gaan doen en wat de eerst volgende actie/handeling is die ze gaan doen binnen 10seconden” hmmmm...ok..

 

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen: